Kapituła programu stypendialnego „Empiriusz” ogłosiła wyniki konkursu. Dziesięcioro szczególnie uzdolnionych uczniów szkół ponadpodstawowych otrzyma jednoroczne stypendium w kwocie 15 tys. złotych oraz naukowe wsparcie i opiekę mentora, wyznaczonego przez Fundację Empiria i Wiedza. Kapituła dodatkowo wyłoniła stypendystę specjalnego, który otrzyma jednorazowe stypendium w kwocie 2000 złotych.
Laureaci pierwszej edycji programu stypendialnego „Empiriusz”
Wiktoria Bazan, XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Warszawie
Daniel Czech, Technikum nr 1 im. Stanisława Staszica w Zespole Szkół Technicznych w Rybniku
Karolina Dąbrowska, XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Warszawie
Julia Gierszewska, Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące w Toruniu
Emil Kielar, V Liceum Ogólnokształcące w Bielsku-Białej
Dawid Kopik, II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Lesznie
Amelia Kudasik, V Liceum Ogólnokształcące im. Augusta Witkowskiego w Krakowie
Maksymilian Paczyński, Liceum Ogólnokształcące im Mikołaja Kopernika w Iłży
Oliwia Raniszewska, Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące w Toruniu
Marek Rauchfleisz, Uniwersyteckie Liceum Ogólnokształcące w Toruniu
Stypendium specjalne otrzyma Stanisław Lada, XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Warszawie
Wśród zainteresowań i dziedzin, w których rozwijają się stypendyści są: sztuczna inteligencja, medycyna, psychofizyka i optyka, automatyka i robotyka, matematyka, fizyka, informatyka, inżynieria mechaniczna, technologie kosmiczne, ekologia, astronomia czy neuronauka.
O stypendia ubiegało się ponad 100 uczniów szkół ponadpodstawowych, którzy mają dobre wyniki w nauce, w tym szczególne uzdolnienia w co najmniej jednej dziedzinie wiedzy z nauk ścisłych oraz osiągnięcia w dziedzinie nauk ścisłych zdobyte w roku szkolnym 2021/2022.
Kapituła konkursu w składzie Zuzanna Piasecka (prezes zarządu Fundacji Empiria i Wiedza), Horacy Dębowski (wicedyrektor Centralnej Komisji Edukacyjnej, wykładowca Polsko-Japońskiej Akademia Technik Komputerowych), Jan Fazlagić (profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu) i Paweł Charążka (dyrektor Departamentu Zarządzania Zmianami i Procesami w Banku Gospodarstwa Krajowego) w analizie wniosków brała pod uwagę przede wszystkim osiągnięcia naukowe kandydatów i otrzymaną rekomendację. Głównym kryterium wyboru stypendystów była ich motywacja do działania na rzecz polskiej nauki, dlatego oprócz osiągnięć naukowych dla kapituły ważne były także zainteresowania i pasje kandydata, determinacja w ich rozwijaniu, między innymi poprzez działalność w kołach naukowych, udział w projektach badawczych czy tworzenie wynalazków. Chęć dzielenia się wiedzą i swoją pasją z innymi, to także wyraz motywacji do rozwoju, wpisująca się w kryteria wyboru stypendystów.
Prowadząc Program Stypendialny „Empiriusz” Fundacja Empiria i Wiedza realizuje swoją misję czyli edukację wspierającą w rozwoju najzdolniejszych, a jednocześnie wyrównującą szanse i gwarantującą równy dostęp do wiedzy wszystkim obywatelom, oraz wspiera 4. Cel zrównoważonego rozwoju ONZ, tj.: zapewnienie wszystkim edukacji wysokiej jakości oraz promowanie uczenia się przez całe życie. Wysokiej jakości edukacja stanowi podstawę dla polepszenia życia ludzi i zrównoważonego rozwoju.